نکاتی ساده در شناخت کیفیت لوله و اتصالات UPVC

لوله های UPVC در دنیا بیش از ۷۵ سال سابقه تولید دارند و در کشور ما بیش از پنجاه سال که در مصارف مختلف استفاده می شوند.

لوله واتصالات UPVC  (پلی وینیل کلراید) محصولات بدون نرم کننده یا پی وی سی سخت هستند که با قابلیت تطبیق فرمولی و یکی از بهترین گزینه ها برای کاربردهای آبرسانی، فاضلاب کشاورزی، برق ، مخابرات، صنایع شیمیایی و زهکش و جداره چاه، در رده های مختلف فشاری و بدون فشار (ثقلی) به حساب می آیند.

شناسایی کیفی لوله و اتصالات UPVC

نکات عمومی:

  • رنگ لوله و اتصالات UPVC :

این محصولات  در هر رنگی و بدون هیچ گونه تأثیری در کیفیت محصول قابل تولید هستند ولی رنگ های پیشنهادی در استاندارد ملی ایران طوسی، سفید یا کرم است. در ایران تولید لوله و اتصالات UPVC به رنگ طوسی تولید متداول تر است.

نکته: رنگ لوله به هیچ وجه نشان دهنده مرغوبیت یا نامرغوب بودن لوله نیست (نه روشن تر بودن لوله نشان دهنده کیفیت بالا و نو بودن مواد است و نه تیره بودن رنگ دلیلی بر بازیافتی بودن یا کیفیت پایین لوله هاست)

  • وزن لوله و اتصالات UPVC

وزن این محصولات به هیچ وجه نشان دهنده کیفیت آنها نیست آنچه که اهمیت دارد ابعاد درست لوله و اتصالات بر اساس استاندارد ملی است. معمولا ابعاد با ابزارهای دقیق درآزمایشگاه با ابزار دقیق مانند کولیس اندازه گیری می شوند ولی با خط کش هم می توان حدود اندازه ها را به دست آورد.

یادآوری: جهت اطلاع از ابعاد لوله ها در کاربردهای مختلف، می توانید به جداول استاندارد (شماره ۱-۹۱۱۹، ۱-۹۱۱۸ و ۲-۱۳۳۶۱) مراجعه فرمایید.

نکته:

معمولا لوله های UPVC با ضخامت یکسان، لوله ای که وزن پایین تری دارد از کیفیت بالاتری برخوردار است.

  • سفتی لوله و اتصالات

لوله و اتصالات UPVC  به خودی خود دارای حداقل استحکام لازم بالاتری نسبت به سایر لوله های پلیمری هستند. به همین دلیل با ضخامت های پایین تر نسبت به سایر لوله های پلیمری قادر به تحمل فشار بالاتری هستند که این امر، خود یک سبب می شود این لوله ها قابلیت انتقال حجم بیشتری از سیال را داشته باشند.

انعطاف پذیری لوله ها که معمولا در فروشگاه ها به روش اعمال فشار با دست انجام می شود روش مناسبی برای تعیین کیفیت این محصولات نیست. حدود مجاز انعطاف پذیری لوله فقط با استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی خاص و در آزمایشگاههای تخصصی قابل اندازه گیری است.

  • تناسب سایز لوله با اتصالات

در صورتیکه از لوله و اتصالات بانامهای تجاری مختلف استفاده شود، فیت نبودن قطر لوله ها و گشاد بودن محل اتصال یا اتصال سخت آنها به یکدیگر الزاما دلیل غیر استاندارد بودن هیچکدام از محصولات نیست.برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی پیشنهاد می گردد تا حد امکان از لوله و اتصالات تولیدی یک کارخانه و تحت نام تجاری یکسان استفاده گردد.

  • الزامات بهداشتی

این محصولات در صورتیکه بر اساس استاندارد تولید شده باشند هیچگونه آلودگی را به محیط یا سیال داخل لوله انتقال نمی دهند (کنترل های بهداشتی کلیه لوله ها و اتصالات پلیمری بر عهده وزارت بهداشت می باشد).

  • اهمیت نشانه گذاری

تنوع تولید لوله و اتصالات PVC برای کاربردهای مختلف از نقاط قوت آن هاست. لیکن عدم توجه به کاربرد هر محصول در جایگاه ویژه آن می تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای مصرف کننده شود. بنابراین توصیه می شود لوله و یا اتصال در محدوده کاربردی معین که در روی لوله درج شده است به کار برده شود.

منبع: انجمن پی وی سی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *