اثرات اشعه فرابنفش (UV) بر روی لوله پی وی سی

تابش UV (اشعه فرابنفش) نور خورشید می­تواند بر روی سطح خارجی لوله پی وی سی اثرگذار باشد. اما حتی اگر در بلند مدت هم لوله در معرض تابش باشد، عملاً خصوصیات عملکردی و کیفیت لوله پی وی سی تغییری نمی­ کنند.

در واقع تابش اشعه فرابنفش روی مواد لوله پی وی سی به دو روش اثر می­ گذارند:

  • محو شدن رنگ، که با سفید شدن رنگ(رنگ رفتگی) لوله شناخته می­ شود. رنگ­ها وقتی در معرض نور خورشید قرار می­گیرند  محو می­ گردند و زمانی که لوله دفن می ­شود، رنگ­ها ثابت­ تر می­ مانند.

  • تبدیل مولکول­های پی وی سی به پلی ان: در این حالت، رنگ به سمت زردی می ­رود که معمولاً به ٠/٠٠١  تا ٠/٠٠٢ ابتدای  سطح تابش محدود می­ گردد. این مورد معمولاً تخریب UV یا آفتاب سوختگی نامیده می­ شود که این فرآیند بیشتر و طولانی ­تر از فاز محو شدن رنگ زمان نیاز دارد.

جهت جلوگیری از اثرات تابش خورشید، بازدارنده­های UV مانند دی اکسید تیتانیوم به لوله اضافه می ­شود. زمانی که تابش آفتاب بر روی لوله متوقف می­ شود، UV دیگر هیچ اثری بر روی لوله ندارد.

عکس بالا رنگ رفتگی سطح لوله فشار بالا پی وی سی که به مدت ۵ سال در محیط باز انبارش شده است. این لوله همه آزمون­های مورد نیاز که بر روی لوله جدید تست می ­شود را پاس کرد.

نتایج برای ویژگی­های لوله پی وی سی

مطالعه دو ساله بر روی اثرات بلندمدت تابش خورشید بر روی لوله فاضلابی پی وی سی نشان داد که هیچ اثری بر روی خواص فیزیکی لوله پی وی سی ندارد.( برای مطالعه بیشتر به گزارش Uni-bell با عنوان اثرات پیرشدگی UV بر روی لوله پی وی سی مراجعه گردد.)

حفظ ویژگی انعطاف پذیری لوله پی وی سی در معرض UV

مقاومت ضربه تنها ویژگی و خصوصیتی است که با در معرض خورشید قرار گرفتن لوله از مقدار اولیه خود کاهش می­ یابد. با این وجود، میانگین مقاومت ضربه لوله حتی بعد از دو سال در معرض خورشید بودن، همچنان از مقداری که برای لوله جدید مدنظر می ­باشد، بالاتر است. تست سطح لوله(ASTM D2412) نیز بر روی لوله پی وی سی تحت UV انجام می­ گیرد. در نمونه­ ها که تا ۴۰ درصد قطر داخلی صاف شدند هیچ شکافی ایجاد نشده و لوله نیز انعطاف پذیری خود را حفظ کرده بود.

عدم ایجاد محدودیت ضربه پذیری و نصب

هیچ محدودیتی در برش و یا ضربه زدن به لوله پی وی سی که با UV تغییر رنگ داده وجود ندارد. همچنین، لوله پی وی سی در معرض UV همچنان می ­تواند با احتیاط مورد نیاز کمتری نسبت به سایر لوله­ ها جایگزین مثل خاک رس، سیمان، فولاد ضد زنگ پوشش داده شده با اپوکسی استفاده شود. به طور عمومی اثر UV بر مقاومت ضربه لوله فشار قوی با دیواره کلفت مانند آنهایی که بر اساس AWWA C900 و C905 می­ باشند ناچیز است.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض UV

اگر لوله را در سایه قرار دهید می­توانید از تابش مستقیم خورشید (اثر UV) برروی آن اجتناب کنید. همچنین این کار را می­توان با استفاده از پوششی مات و سبک انجام داد. پوشش بایستی طوری قرار گیرد تا با ایجاد امکان تهویه هوا از گرم شدن لوله جلوگیری کند.

منبع: انجمن پی وی سی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *